NYHETER

Bra mottagande i Sala av appen Cityplay

För snart tre månader sedan så lanserades appen Cityplay i Sala. Den ger kunderna rabatter och förmåner hos butiker och andra lokala företagare.

Vi fick ett samtal med Maria Bergström, projektledare för Handlingskraft Sala, om hur det har gått med lanseringen.

– Det har gått bra, över förväntan, berättar hon.

– Vi har fått mycket positiv respons, även en viss skepticism som är att räkna med vid lansering av något nytt. Vi jobbar löpande med att ansluta fler. Det är stort intresse, både från invånare och från handlare, så vi har goda förutsättningar att göra något riktigt bra av detta.

Hur många företag har anslutit sig till appen nu i Sala?

– I dagsläget 56 stycken, men det ansluter sig fler varje vecka.

Vilka branscher finns de företagen i?

– Det är roligt att se att så många olika branscher är med. Förutom cityhandeln med butiker, salonger, kaféer och restauranger, så har vi även livsmedel, data, bygg, reklam, motorsport, lanthandel och kultur som medlemmar.

Vet du ungefär hur många Salabor som har laddat ned appen?

– Ja, snart 1 000 stycken.

Har det märkts att den har börjat användas i handeln ute på stan?

– Absolut. Just nu har vi cirka 2 000 stycken transaktioner gjorda i programmet och i anslutna butiker.

Vilket är ditt mål med appen, är det att i princip alla ska ha den, eller något annat?

– Målet är att Salas utbud ska finnas med i appen. Att det på ett överskådligt sätt ska synas vad vi som stad har att erbjuda. Sen önskar vi såklart att Salas invånare i största möjliga mån ska ladda ner och ta del av det lokala utbudet och få sina belöningar när de handlar lokalt.

Är du nöjd med anslutningen hittills?

– Ja, jag är mycket nöjd. Trots sommarledigheter så har vi en jättefin anslutningsstatistik och butikerna jobbar på bra för att marknadsföra appen.

Vad är det som är så bra med den här appen för företagen?

– De som belönar sina lojala kunder får fler återbesök och därmed en högre försäljning. Den triggar också merförsäljning samt skapar förutsättningar för samarbeten handlare emellan.

– När företagen lägger in sina stämpelkort så får de också relevant statistik, till exempel om antalet medlemmar, hur många som handlar, vad de handlar och hur många belöningar som delats ut. Det är mycket värdefull information för handlarna.

– Cityplay är också en lokal marknadsföringskanal och vänder sig till Salas invånare och besökare. Här finns all information om stadens utbud, erbjudanden, evenemang, kartor och allt annat som är på gång. Vi vill att det ska synas och märkas att vi jobbar tillsammans för handeln i Sala.

Vad är bra med appen för kunderna?

– Att du på ett klick enkelt kan se vad staden har att erbjuda. Allt från shopping till manikyr, frisör, restauranger och kaféer. När du väl har anslutit dig så behöver du aldrig mer komma ihåg att ta med dig dina stämpelkort igen. CityPlay kommer ihåg åt dig. När det är evenemang och happenings i Sala kommer även all relevant information kring det att stå med i appen.

Något annat som du vill tillägga?

– När samhället förhoppningsvis återgår till det normala snart igen så finns det ännu mer att hämta i Cityplay-appen. Vi kommer att kunna skapa roliga och aktivitetsdrivande stadsuppdrag i samband med lokala evenemang som exempelvis skattjakter, påskjakter och stadsvandringar, vilket vi vet från andra städer att det brukar vara mycket uppskattat.

Maria Bergström, projektledare, Handlingskraft Sala

Maria Bergström på Handlingskraft Sala är mycket nöjd med hur appen Cityplay har mottagits både av företagare och av kunder. Foto: Robert Österlind.

Cityplay-appen kommer till Sala

Redan nu har ett tusental Salabor laddat ned appen Cityplay.