Lyftkraft

Dekalbolaget

hjälper företagen med profilering

Sala Sparbanks inläggsserie om lokala företag har gått vidare till Dekalbolaget.

2003 startades Dekalbolaget av Sebastian Niemi Carlssons pappa ihop med två andra aktörer. Samma år tog Sebastian studenten och började jobba där. Vid den tiden var det oklart om han var där för att stanna. Men när Sebastian tog över Dekalbolaget efter sin pappa 2014 fanns det inga tvivel.

– Jag älskar skapandet. Jag tycker det är ett jätteroligt yrke. Jag tycker om kreativiteten och friheten, säger Sebastian och ler.

Sebastian bor i Jugansbo med sin familj och hunden Charleston som har hängt med på företaget sen han var valp. I Jugansbo har han sin oas för att återhämta sig. Han älskar nätverkande och är inte rädd för att prova nya saker. Han har nyligen börjat spela lite saxofon.

– Jag passar på efter jobbet när alla har gått hem för säkerhets skull, säger Sebastian och skrattar.

Idag har Sebastian sex anställda och en säljare på f-skatt. Tidigare fanns en butikslokal nere på Drottninggatan med fotostudio och klädbutik. Men numera håller Dekalbolaget till med hela sin breda verksamhet under samma tak i lokaler på Mamre.

– Vår bredd är ju en del av vår styrka. Vi kan vara navet och gör allt för att skräddarsy efter kundens behov. Från grafisk form, produktion, montage, trycksaker, webb, och fordonsdekor. Och vi kan göra allt detta här på plats, säger Sebastian.

Vi lyfter Sala - Sebastian Carlsson Niemi, Dekalbolaget

Sebastian Niemi Carlsson och hunden Charleston på Dekalbolaget.

Planerna för framtiden är att fortsätta utveckla företaget och expandera. Dekalbolaget har just återhämtat sig från coronapandemin som slog hårt i april. Just nu vilar de tryggt på en platå och har fått igång ruljangsen igen.

– Vi gick ner på 60% under fyra månader, och sökte bidrag från Tillväxtverket. Jag var glad att det fanns att söka, men från första september hade vi att göra igen. Det var en lättnad. Nu ska vi komma in i de gamla takterna igen och eventuellt kunna expandera i framtiden, säger Sebastian.

De flesta kunder är lokala och många av de loggor som florerar i Sala kan det vara just Sebastian som skissat fram. De flesta anställda på Dekalbolaget kommer från trakterna.

– Vi är lokala och vi ser en stor vinst i det eftersom våra kunder också är det, säger Sebastian.

Redan efter att år som vd så köpte Dekalbolaget upp Allprint. Och år 2017 vann Sebastian Entreprenörspriset på Silverglans.

– Det var ju mäktigt. Jag var nominerad året innan, och även nominerad till Årets företagare samma år jag vann. Det är kul att få bekräftelse på att det man håller på med syns och uppskattas, säger Sebastian.

 

TEXT & FOTO:

Sala Sparbank

Vi lyfter Sala - Dekalbolaget
Vi lyfter Sala - Sebastian Carlsson Niemi, Dekalbolaget

2014 tog Sebastian över verksamheten från sin pappa.