Lyftkraft

Familje­före­taget

som hjälper till med flyttning och städning

Sala Sparbanks inläggsserie om lokala företag fortsätter. Vi säger hej till syskonparet Joel och Gabriella Borg som driver Heby Städ & Flytt AB.

Joel och Gabriella som är de yngsta i en syskonskara på sju barn tog över rodret 2016 och driver nu tillsammans familjeföretaget. Joel i rollen som vd och Gabriella är städsamordnare och inköpsansvarig. Affärsidén är att vara behjälpliga med allt som rör städ och flytt – hemstädning, flyttstädning, byggstädning, nerpackning och uppackning, flytt av tunga föremål och magasinering.

– Vår grej är att kunna hjälpa till genom hela processen när man ska flytta sitt hem eller sin verksamhet, säger Joel.

När deras föräldrar Lennart och Siv-Ann startade verksamheten för 37 år sedan var det främst städning på kontor och lokaler som gällde. Inom kort började man även med fönsterputsning hos privatpersoner och företag samt bygg- och flyttstädningar. På den tiden var det inte så vanligt att anlita företag för hemstädning.

– Rutavdraget har varit till stor hjälp för att göra det möjligt för privatpersoner att köpa sådana typer av tjänster. Vi har också märkt en jättestor ökning av uppdrag där vi hjälper till med hela flytten efter att rutavdraget för flytthjälp infördes för fyra år sedan. Det pratas också om att införa rutavdrag för att flytta möbler inom hemmet och även montering av möbler så det väntar vi med spänning på, säger Joel.

Heby Städ & Flytt AB har idag 35 medarbetare som jobbar som lokalvårdare, flyttkarlar och tjänstemän. Företaget är verksamma i hela Mälardalen och har kunder till exempel i Uppsala, Eskilstuna, Örebro och Avesta. Och Sala och Heby förstås.

– Vårt kontor ligger i Sala och det är perfekt på så vis att inom 1,5 timmes restid når du nästan hela Mälardalen och södra Dalarna. När vi hjälper folk att flytta så åker vi runt i hela Norden, säger Joel.

Vi lyfter Sala - Gabriella Borg och Joel Borg, Heby städ och flytt

Syskonparet tog över Heby Städ & Flytt AB från sina föräldrar 2016. Gabriella Borg, städsamordnare och inköpsansvarig, och Joel Borg, vd.

Miljö och hållbarhet är något som Gabriella och Joel kommer lägga lite extra fokus på framöver.

– Vi håller på att bli miljöcertifierade så vi har gjort en hel del åtgärder. Vi har nyligen köpt in vår första elbil, våra lokaler har så kallad ”snäll el” och vi har bytt ut städkemikalier till miljömärkta alternativ. Och så källsorterar vi allt avfall på returen, berättar Joel.

Joel och Gabriella berättar att den pågående pandemin inte har påverkat företaget märkbart.

– I början blev det en del avbokningar på hemstädningar men sen har vi nästan haft mer jobb faktiskt, berättar Joel.

Gabriella berättar att de donerade skyddsmaterial till sjukhus och äldrevården när allt drog igång.

– Vi tänkte inte riktigt på att vi behövde det själva också men det löste ju sig såklart, skrattar Gabriella.

Heby Städ & Flytt AB satsar på kvalité snarare än kvantitet och planen är att fortsätta driva företaget i samma riktning som nu.

– Om 10 år tuffar vi nog fortfarande på. Vi vill givetvis fortsätta att vara en schysst arbetsgivare med bra villkor, säger Joel.

– En annan sak är att jobb inom städ- och flyttbranschen inte har så hög status. Det vill vi verkligen vara med och ändra på. Vi vill höja statusen på yrkena så att man kan vara stolt över att jobba med detta. En viktig del för att bidra till det är att vara en schysst och seriös arbetsgivare – med bra villkor. Det är många som söker jobb hos oss så det känns väldigt bra, berättar Joel.

Våra medarbetare trivs här och många kommer tillbaka efter att ha testat på något annat.

– En del som sommarjobbat hos oss som unga har blivit kvar i många år, tillägger Gabriella. Gabriella och Joel är överens om att det är deras fantastiska kollegor och supertrevliga kunder som gör det extra kul att gå till jobbet varje dag.

Joel och Gabriella är inte bara syskon utan också bästa vänner.

– Vi har alltid hängt ihop och stöttat varandra ända sedan vi var små. Vi kompletterar varandra bra så att driva företaget tillsammans är inget problem. Joel är bra på att möta våra kunder – han är serviceviceinriktad och en problemlösare. Det finns aldrig några hinder och Joel arbetar som bäst under press, säger Gabriella.

– Gabriella är lite av en ”handyman” – hon fixar allt. Hon är stresstålig och duktig på att hantera akuta situationer. Dessutom är hon genomsnäll och social, hon trivs med att ha folk omkring sig, berättar Joel om sin syster.

Vad har ni för relation till banken?

Vi har haft Sala Sparbank i 37 år så vi är trogna kunder. Vi har även haft banken som kund, vi har nog städat på samtliga kontor och för några år sedan hjälpte vi till att flytta ett rejält kassaskåp. Det var tungt, skrattar Joel.

Slutligen, har ni något experttips till oss?

Ett supertips när man ska packa porslin vid en flytt är att ställa porslin upprätt istället för att lägga det ned. Slå in porslinet med packningspapper och sedan ställer man det tätt mot varandra på högkant i kartongen. Till och med tallrikar ska stå upp, på så vis blir träffytan mycket mindre och risken att något går sönder minskar, säger Joel.

Stort tack för pratstunden och lycka till framöver, säger vi på banken.

 

TEXT & FOTO:

Sala Sparbank

Vi lyfter Sala - Heby städ och flytt

Heby Städ & Flytt hjälpte Sala Sparbank att flytta ett rejält kassaskåp.

Vi lyfter Sala - Heby städ och flytt

Heby Städ & Flytt hjälpte Sala Sparbank att flytta ett rejält kassaskåp.